{lang: 'cs'}
Říká se mu elixír života. Chcete se zbavit nachlazení, bolesti hlavy nebo si vylepšit milostný život? Pak sáhněte po jamu, v Indonésii tak každý den činí sto milionů lidí. Paní Parmi soustředěně rovná lahve do objemného koše. Vejde se jich tam tucet. Dnes je podruhé naplnila přírodní medicínou sestavenou podle rodinného receptu. Každá z prodavaček jamu má svůj vlastní, navzájem se liší chutí a zákazníci je dokážou rozeznat a ocenit.
Indonéské medicíně vtiskly podobu migrační vlny, které zemí prošly. Mísí se v nich prvky indické, čínské i jiné. Jamu má být podle některých legend stejně staré jako osídlení Jávy, podle jiných jeho původ sahá do 17. století ke královskému dvoru v Solu, odkud se rozšířilo po celém souostroví. "Když chcete prodávat jamu, musíte být především silný a vytrvalý," říká paní Parmi, která se chystá na další štaci. K jejím stálým zákazníkům patří vysokoškoláci z nedalekého kampusu, ale výkřikem "jamu, jamu" si ji často přivolají i náhodní chodci v ulicích. Pětačtyřicetiletý Lukas si tmavohnědou tekutinu, na kterou by Evropan zřejmě pohlédl s velkou nedůvěrou, vychutnává s blaženým úsměvem. "Kupuji si jamu každý den, protože chci být silný. Rozumíš, silný," opakuje důrazně, aby nebylo pochyb, o jakou sílu jde. Jamu mohou užívat i děti, to opravdové je však pouze pro dospělé. Mezi nejoblíbenější druhy patří ty sloužící jako afrodiziakum a k léčbě impotence. Část indonéských mužů je dokonce přesvědčena, že užívají lék, který je chrání před AIDS. "Musíte jamu prodávat čerstvé. Doma ho připravit a hned jít prodávat," vysvětluje svoji strategii paní Parmi. Úspěch jamu se však také pojí s jeho dlouhou tradicí. Je levné a zákazníci věří v jeho účinky. Evropské a americké hranice jamu zřejmě nikdy nepřekročí, v Indonésii však byla jeho průmyslová výroba zahájena již v roce 1930 a v současnosti se jí zabývá okolo 350 továren. Jamu Jago ze středojavánského Semarangu patří mezi špičku v oboru. Nad výrobou dohlížejí absolventi univerzit, kteří se kromě farmacie mohou vykázat i hlubokými znalostmi tradiční medicíny. Recept na jejich jamu je přísně utajován, dozvíte se jen, že celkem se používá 150 rostlin. Výrobní linka monotónně odkrajuje jeden sedmigramový sáček za druhým. Dvě stě milionu sáčků, které ročně v zemi prodají, však představuje jen nepatrnou špičku odvětví dosahujícího obratu až miliardy dolarů. Budoucnost jamu zřejmě leží v podobě pilulek, vysoké náklady na zavedení této výroby však zatím firmy drží u práškové produkce. "V továrním jamu je spousta příměsí, to moje je skutečně přírodní a moji zákazníci to dobře vědí," hájí svůj produkt paní Parmi. Na rozdíl od velkých společností se nemůže spolehnout na nákladnou reklamu, po celých patnáct let, kdy jamu prodává, však věří, že tou úplně nejlepší propagací přírodní medicíny jsou samy prodejkyně.